The Amish - Reisverslag uit Lancaster, Verenigde Staten van Yvonne Veurink - WaarBenJij.nu The Amish - Reisverslag uit Lancaster, Verenigde Staten van Yvonne Veurink - WaarBenJij.nu

The Amish

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

12 Augustus 2017 | Verenigde Staten, Lancaster

Vrijdag 4 augustus
Vandaag gaat de reis naar de Amish in Lancaster. Back to basic! Weer iets heeeel anders dan waar we deze vakantie zijn geweest. Wat een andere omgeving. We zagen allemaal koetsen met paarden en mannen met hoeden en lange baarden. Met een broek met een soort kruisbretels. En een heel eenvoudige blouse.
Vrouwen allemaal in een eenvoudige jurk met lipje aan de achterkant en een kapje over hun haren.

In Bird-in-Hand Farmers Market hebben we een paar lekker fudges gekocht........mmmm......zo fout!! Er waren allemaal kraampjes met heel lekker eten, gemaakt door de Amish....niet te lang blijven daar dus...

In Bird-in-Hand hebben we een film gezien bij de Amish Experience. Was heel interessant en heel professioneel gemaakt. Compleet met 5 filmschermen, rook, water (condensspuiters) en allerlei andere effecten. In deze film gaat het om een gezin van 3 generaties waarbij de kleinzoon de keuze moet gaan maken om bewust te kiezen voor Amish of het leven buiten de Amish. Een hele lastige keuze omdat het leven buiten de Amish ook zo aantrekkelijk leek met feesten, baseballwedstrijden, computers, mobiele telefoons enz. Vanaf een jaar of 16 mogen ze zich aansluiten bij jongerengroepen en proeven aan de moderne samenleving. Ze noemen deze periode de rumspringa!
85 tot 90% kiest er voor om toch verder te gaan bij de Amish.

Na de film mochten we kijken in een Amish school en een Amish huis. The Amish is begonnen onder leiding van een Zwitser. Maar voornamelijk veel Duitsers emigreerden naar Amerika. Daarom krijgen de kinderen ook Duitse lessen. Aardrijkskunde en geschiedenis krijgen ze niet.
In The Amish house was alles heel eenvoudig ingericht. Geen electriciteit. Dit doen ze vooral om de verleidingen te kunnen weerstaan van tv, smartphones en computers. Dit zou het gezin alleen maar uit elkaar kunnen drijven. Ik denk dat wij het leven van de Amish ook maar eens wat meer moeten naleven ;)

Toen we aankwamen bij de Beacon Follow Farm Guesthouse, waar we een nacht bij de Amish familie op de boerderij mochten overnachten, ervaarden we vooral de rust. Wat een vredig en idyllische omgeving daar.

's Avonds mochten we samen met een Amish familie dineren. We moesten tien minuten rijden, maar alleen die rit er naartoe was al heel bijzonder. Ze liepen allemaal op blote voeten (ook zoontje Calvin, wat een skeetie) en Lloyd, de man van Emma Stoltzfus ging gewoon met zijn vieze werkkleding bij ons aan tafel zitten. Onze gastvrouw Emma had echt heeeerlijk voor ons gekookt. Het was echt heel gezellig, ook met een ander stel Nederlanders en de andere 3 Amerikanen. Lloyd had blijkbaar jaren gedaan over zijn keuze om bij de Amish te blijven. Pas op zijn 28e was hij met Emma getrouwd. Het zag er bij hun ook allemaal vrij modern uit. "Everyone his own way" zei hij.
Wat een mooie ervaring weer!!

's Avonds zijn we mooi vroeg gaan slapen, nadat we de vuurvliegjes buiten hadden bewonderd!!

Oh ja...wat wel even leuk is om te vertellen. Ik had Tim uitgelegd hoe de Amish leven. Heel bescheiden. Geen mooie huizen, geen mooie kleren, geen mooie spelletjes, maar alles heel eenvoudig. Zodat niemand zich beter voelt dan een ander. Dus geen opscheppers. Aaaahhh, ik snap het, zei Tim. De Amish zijn dus onderscheppers! Hihi, ja Tim je hebt helemaal gelijk. Vond ik wel grappig!

• 14 Augustus 2017 - 21:06

LeTi:

Wat een skeet, die Tim. En hoe denken Twan en Sem er over.? En is het voor jullie ook te doen of gaat datbte ver terug.

• 15 Augustus 2017 - 05:00

Yvonne Veurink:

Twan en sem vonden het voor even wel geinig om mee te maken maar niet te lang graag. Er is natuurlijk geen WiFi he?
Yvonne

Welkom bij onze reisavonturen in Amerika!

Actief sinds 07 Juli 2017